vrijdag , 24 november 2017
Home / Bijzonder Zorgnieuws / Elektronisch ketendossier voor Rivas Zorggroep
Elektronisch ketendossier voor Rivas Zorggroep

Elektronisch ketendossier voor Rivas Zorggroep

Voor het eerst in Nederland werken zorgprofessionals uit zowel het ziekenhuis als verpleeg- en verzorgingshuizen, kraamzorg, paramedische zorg en thuiszorg op grote schaal samen in één geïntegreerd elektronisch cliëntdossier. Sinds afgelopen vrijdag beschikken de ruim vijftig locaties van Rivas Zorggroep over een gezamenlijk cliëntdossier. Van het Beatrixziekenhuis in Gorinchem tot en met de paramedische zorg, de verpleegzorg en de thuiszorg in de verschillende regio’s. Het gehele ketenproces is geautomatiseerd.

Directeur Pieter de Kort: “We ondersteunen hiermee een eenduidige manier van werken binnen onze hele organisatie. En onze cliënten krijgen in de nabije toekomst inzage in hun eigen dossier via een beveiligde toegang.”

Grenzen tussen afdelingen vervagen

Cliënten van Rivas hebben nu binnen de gehele organisatie één digitaal dossier. Als zij binnen de zorggroep van zorgonderdeel wisselen, zijn alle gegevens bij de volgende behandelaar bekend. De cliënt hoeft dus niet opnieuw zijn verhaal te vertellen. Iedere geautoriseerde zorgverlener heeft bovendien 7×24 uur toegang tot de juiste, meest actuele informatie over de cliënt, zoals medicatie en allergieën. De zorgprofessional heeft toegang tot die onderdelen uit het dossier die relevant zijn voor de behandeling of begeleiding.

Grenzen tussen afdelingen en zorgonderdelen vervagen. Ter illustratie: bij het inplannen van een operatie kan direct een plaats in het verpleeghuis worden ingepland. Ook kan bij ontslag uit het ziekenhuis direct de thuiszorg, inclusief eventuele hulpmiddelen, worden geregeld.

Weg vrij voor actieve cliëntparticipatie

Rivas heeft met de mogelijkheden van het dossier de weg vrijgemaakt voor actieve cliëntparticipatie. Uiteindelijk doel is om cliënten in de nabije toekomst via beveiligde toegang inzage te geven in hun eigen dossier. Daarnaast wordt het mogelijk voor cliënten om zelf afspraken in te plannen en informatie te downloaden waarvan de zorgprofessional heeft aangegeven dat die op de situatie van de cliënt van toepassing is.

Het eerste ketendossier

Rivas (met ruim zesduizend zorgprofessionals) heeft hiermee, naar eigen zeggen, het eerste ketendossier in Nederland. Iedere professional beschikt daarbij over die informatie van de cliënt die voor zijn behandeling of begeleiding van toepassing is. Ook kan het systeem op mobiele apparaten zoals tablets met een touchscreen worden gebruikt worden. Dit gebeurt bij Rivas bijvoorbeeld in de thuiszorg. 

 

Bekijk ook

Onderzoek: mogelijk minder complicaties na openhartoperaties

Het Catharina Ziekenhuis heeft deze week een grootschalig onderzoek gestart met een nieuw middel dat …